Den gode historie sælger

Written by Anna on . Posted in Sport og friluftsliv

Storytelling som markedsføringsredskab

Storytelling kan bruges som et markedsføringsredskab, idet at der tales til kundernes hjerter. Før i tiden markedsførte virksomheder sig gennem produkter og priser, men man har fundet ud af med tiden, at det ikke længere er godt nok. Flere og flere virksomheder opstår hver dag, og der er derfor meget konkurrence på markedet. Det betyder, at man skal finde måder, hvorpå man kan differentiere sig. Ved at bruge storytelling som et strategisk markedsføringsredskab, har man mulighed for at leve op til kundernes forventinger og tale til deres hjerte.

Hav de rigtige historier omkring produkterne

Det er ikke nok for virksomheder at markedsføre sig gennem produkter og priser, men derfor kan man godt have gode historier omkring produkterne. Det skal dog understreges at produkterne også skal være gode, hvis det hele skal spille sammen. Historier sælger, fordi kunderne godt kan lide at høre historier om oplevelser, værdier. Derfor kan man knytte en historie om en oplevelse eller værdi til et produkt, og sælge indirekte og via storytelling. Men storytelling som markedsføringsredskab drejer sig ikke blot om historier om produkter. Det kan sagtens være historier om arbejdspladsen, virksomhedskulturen m.m. Alle virksomheder har fortællinger, som er en del af deres eksistens. Disse fortællinger kunne med fordel bruges som markedsføringsredskab, ergo storytelling.

Storytelling til intern brug

Man bruger ikke storytelling kun som et markedsføringsredskab overfor eksterne interessenter. Man kan også bruge storytelling internt, hvor man f.eks. kan skabe en fælles identitet blandt medarbejderne.

Få hjælp til storytelling

Man kan få hjælp til storytelling hos www.bjerge.net. Peder Bjerge er en selvstændig kommunikationsspecialist, som har kompetencer inden for storytelling bl.a.